Jaké výživové doplňky Vaše zuby a dásně potřebují

[11min]Ukázkově se staráte o své zuby, a přesto se potýkáte s nějakou obtíží? Problém bude možná v tom, že péčí o zuby se nemyslí pouze jejich pravidelné čištění nebo bělení, ale i jejich správná výživa.

A co tedy zubům může chybět? To nelze říci tak snadno. K tomu, aby mohly být zdravé a nikterak nestrádaly, potřebují celou řadu minerálů a vitamínů. Ty jsou přirozenou součástí mnoha potravin, nicméně pokud není Vaše strava dostatečně pestrá, snadno může dojít k tomu, že Vašemu tělu nějaké živiny chybí. To se pak může projevit mnoha způsoby a jedním z nich může být právě onemocnění zubů nebo dásní.

Abyste mohli snáze svým případným obtížím porozumět a zvrátit je, řekneme si, jaké vitamíny a minerály Vaše zuby potřebují a jakými potravinami je můžete snadno a přirozeně doplnit.


1. Vápník

Už od mala jste jistě slýchali, že pro správný růst kostí a zubů je dobré pít mléko. Ano, mléko je skutečně bohatým zdrojem vápníku, který je klíčový pro náš správný vývoj. Ale co když nejste jeho fanoušky?

vyzivove_doplnky_1
Nedostatek vápníku

Vápník je důležitý pro celou řadu procesů v lidském těle. V okamžiku, kdy je ho v krvi nedostatečné množství, tělo jej začne vyplavovat z kostí a zubů. Právě jejich odvápňování pak může vést k celé sérii problémů.

Zuby přicházejí o svou sílu a odolnost, což může vést ke snadné tvorbě zubních kazů. Tento proces označujeme také jako demineralizaci zubů a není-li včas řešen, může mít fatální důsledky. S touto obtíží se často setkávají těhotné ženy.


Jak jej doplnit

Skvělým zdrojem je jednoznačně již zmíněné mléko a mléčné výrobky. Jogurt ke snídani tak může být skvělou prevencí proti odvápnění zubů. Pokud Vám ale mléko nechutná nebo ve svém jídelníčku mléčné výrobky nemáte, pak vápník snadno doplníte pomocí luštěnin, listové nebo brukvovité zeleniny (brokolice, květák apod.), mandlí, sardinek, ústřic či chia nebo sezamových semínek.


2. Železo

Aby Vaše tělo mělo správné množství červených krvinek, potřebuje železo. Jeho deficit v těle poznáte tak, že trpíte silnými bolestmi hlavy, závratěmi, extrémní únavou, slabostí a jste bledí.


Zánět dásní

Pokud Vaše tělo nemá dostatek železa, hůře bojuje se záněty a infekcemi. To se dotýká i Vašich zubů. U jedinců, kteří nemají dostatek železa, může snadno dojít k zánětu dásní a poté k jejich onemocnění. Navíc nedostatek této minerální látky znemožňuje efektivní léčbu. To může končit až ztrátou zubů. Proto nikdy krvácení dásní nepodceňujte a dopřávejte Vašemu tělu dostatečné množství železa.


Potraviny obsahující železo

Přirozeným zdrojem železa je červené maso, ale také obiloviny, luštěniny, tofu, dýňová semínka, brokolice nebo mák.


3. Draslík

Dalším minerálem, který by Vašemu tělu neměl chybět, je bezesporu draslík.
vyzivove_doplnky_2
Ten Vaše zuby chrání před demineralizací. V praxi to znamená, že zuby účinně posiluje, a tím zabraňuje vzniku zubního kazu. Tím ale jeho schopnosti nekončí.

Draslík se velkou měrou podílí na srážlivosti krve, což je důležité, pokud podstupujete nějaký zákrok v oblasti dutiny ústní. Jedině správná hladina draslíku ve Vašem těle pomůže ke správnému hojení.


Zdroje draslíku

Mezi potraviny bohaté na draslík se řadí banány, hroznové víno, rajčata, pšenice, luštěniny, ryby, černý čaj, sušené meruňky nebo vlašské ořechy.


4. Vitamín A

I když jste možná o tomto vitamínu slyšeli především v souvislosti s dobrým zrakem, pro zdraví Vašeho chrupu je neméně důležitý. Kromě jiného je totiž také zodpovědný za správnou aktivitu slinných žláz. A jak souvisí zdraví zubů se slinami?


Ochrana před bakteriemi

Optimální produkce slin nám pomáhá hned ve dvou ohledech. V prvé řadě sliny vyplavují z úst bakterie a zubní plak a zabraňují tak vzniku zubního kazu. Dále nás správná aktivita slinných žláz chrání před onemocněním dásní, jehož důsledky mohou být nevratné.


Vitamín A v potravinách

Vitamín A v potravinách Pokud si chcete dopřát vitamín A přirozeným způsobem, pak do svého jídelníčku zařaďte tučné ryby, játra, vejce, mléčné produkty, mango, mrkev nebo batáty.


5. Vitamín B

Možná jste už někdy slyšeli o takzvaném B-komplexu. To je skupina osmi vitamínů a každý z nich má pro Vaše tělo velký význam. Jako celek se starají o správnou činnost mozku a srdce. Nás z této skupiny ale nejvíce zajímají vitamíny B2 a B3. Ty jsou totiž nepostradatelným pomocníkem, pokud Vám záleží na zdraví dutiny ústní. Dokáží efektivně korigovat záněty a zabraňovat jejich rozšiřování. To je velmi důležitá zpráva pro všechny, kteří trpí zánětem dásní nebo okolních měkkých tkání v dutině ústní.

vyzivove_doplnky_3
Zdroje vitamínu B

Pokud si chcete zajistit pravidelný přísun vitamínu B a nevíte, jaké potraviny jsou na něj bohaté, společně se na ně nyní podíváme. Vitamín B se vyskytuje jak v živočišných, tak rostlinných produktech. V potravinách ho tedy najdou i ti, kteří preferují pouze rostlinnou stravu.


Potraviny bohaté na vitamín B

Vitamín B naleznete ve vnitřnostech, drůbežím mase, luštěninách, listové zelenině, celozrnných obilninách nebo mléčných výrobcích. Některé možná potěší, že vitamín B3 je přirozenou součástí pivních kvasnic.


6. Vitamín C

Zdravé a pevné pojivové tkáně v ústech. Tak přesně o tohle se stará vitamín C. Pokud jeho příjem zanedbáváte, pak tyto tkáně ztratí svou sílu. Následkem může být onemocnění dásní, které může vést až ke ztrátě zubů.


Nemoc námořníků

Dlouhodobý nedostatek vitamínu C v lidském těle způsobuje nemoc zvanou kurděje. Dnes se tato nemoc vyskytuje jen vzácně, nicméně v historii byla poměrně častá. Trpěli jí především mořeplavci, kteří trávili dlouhý čas na moři při obeplouvání kontinentů a jejich jídelníček nezahrnoval více než sušené maso a krekry. Dlouhodobá absence vitamínu C vedla k propuknutí tohoto velice závažného onemocnění.

Mezi projevy se řadila ztráta imunity, porucha krvetvorby a hlavně krvácení. Toto krvácení se týkalo vnitřních orgánů, ale také právě dásní, což vedlo ke ztrátě chrupu u mnoha členů mořských výprav. Vždy si tedy pamatujte, že vitamín C je pro zdraví zubů klíčový a jeho nedostatek může vést k závažnému onemocnění dásní.


Jak vitamín C doplnit

Vitamín C najdete v citrusových plodech, kiwi, papáji, paprikách, kapustě, brokolici, bobulovitém ovoci nebo sladkých bramborách.


7. Vitamín D

Máte pocit, že jsme si zmínili už snad všechny vitamíny a minerály a ptáte se, k čemu je potřeba vitamín D? Možná budete překvapení, ale v otázce zdraví Vašich zubů hraje velmi důležitou úlohu. Stará se totiž o správné vstřebávání vápníku ve Vašem těle.

vyzivove_doplnky_4
Bez vitamínu D není vápník

Pamatujte tedy, že si můžete dopřát vápníku, kolik chcete, ale Vaše tělo s tím nedokáže správně naložit, pokud nemá k dispozici dostatek vitamínu D. Bez něj se příjem vápníku naprosto míjí účinkem a Vaše tělo nikterak neobohacuje.


Dopřejte si slunce

Bohatým zdrojem tohoto vitamínu je sluneční záření. Už 15 minut denně strávených na slunci dokáže lidskému tělu zajistit dostatek vitamínu D. Přesto jeho nedostatkem trpí velká část populace. Pokud nemáte šanci si slunce dopřávat, pak do svého jídelníčku zařaďte mléko, jogurt, mořské ryby nebo vejce.


8. Vitamín E

A na závěr je tady vitamín E. Ten má významné protizánětlivé účinky a prokázala se jeho schopnost chránit dásně před jejich zanícením a onemocněním. Vitamín E je také důležitý při boji s otoky.


Potraviny obsahující vitamín E

Potraviny, které tělu dodají dostatek tohoto vitamínu, jsou různá semena, ořechy, rostlinné oleje, sója, máslo, mléko nebo avokádo.


O zuby se starejte zevnitř i zvenku

Péče o zuby by měla být komplexní. Dnes jsme si ukázali, že i sebelepší péče může být nedostačující, pokud Váš chrup nedostává potřebné vitamíny a minerály. Vždy se proto ujistěte, že je Vaše strava pestrá a jakýmkoliv změnám na zubech nebo dásních věnujte patřičnou pozornost.

Včasné odhalení problémů se dá řešit, nicméně jejich přehlížení a nepátrání po příčinách může mít fatální důsledky. Dbejte na to, ať je Váš jídelníček bohatý, a pak už jen stačí o zuby správně pečovat zvenku. A jak na to?


Nezanedbávejte pravidelnou péči

Důležitá je především pravidelnost. Ideální je čistit si zuby ráno a večer. Po klasickém kartáčku do ústní hygieny zapojte i mezizubní kartáček nebo nit a ústní vodu. Bakterie jsou ve Vašich ústech skutečně všude, a proto je potřeba se jich vždy zcela zbavit.


Volte šetrnou metodu bělení

Aby mohly být zuby zdravé a současně hezké, je potřeba je pravidelně bělit. Existuje mnoho způsobů, jak toho docílit. Některé formy bělení jsou ale k Vašemu chrupu a dásním velmi nešetrné. Proto vždy správnou metodu pečlivě zvažte.
vyzivove_doplnky_5
Ve SMILI víme, jak dokáží být zuby i dásně citlivé, proto jsme pro Vás vyvinuli takové bělení, které je maximálně šetrné. Aplikace bělicího gelu pomocí pera je neuvěřitelně snadná a bělicí přístroj nabízí dva režimy svícení, z nichž jeden je určen právě pro citlivé zuby.

Navíc naše bělicí sady obsahují vysoký podíl přírodních složek, žádné chemikálie ani jiné látky, které mohou abrazivně narušovat povrch zubu nebo zatěžovat dásně. Naopak jsou naše bělicí sady vhodné pro všechny, kteří si chtějí zuby bělit a současně jim nijak neškodit.

Zářivý úsměv nemusí mít jen tváře z obálek časopisů, ale každý z nás. Pokud chcete mít zdravé, bílé zuby a současně najít co nejšetrnější způsob, jak toho docílit, pak zůstaňte u nás.

Spolehněte se na experty v šetrném bělení a začněte ještě dnes s naší startovací sadou. Sami poznáte, že lepší poměr kvality a ceny jinde nenajdete.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení